Allmän information
Henza ApS
Stillingvej 107
8471 Sabro
CVR: DK-40017232
Tlf: (+45) 51 95 95 83
[email protected]

Betalning
Det är möjligt att betala med kreditkort på www.henza.se. Vi tar emot Dankort, VISA, MasterCard, VISA Electron, Maestro, MobilePay Online och Anyday.
Med Anyday kan du dela upp din betalning. Du betalar första avbetalningen när varan levereras, och resten av beloppet fördelas över de följande tre månaderna. Anyday är gratis för dig, så länge du betalar i tid. Med Anyday får du ett konto som kan användas i alla webbutiker som erbjuder betalning via Anyday. Läs villkoren för Anyday här: www.anyday.io/da/terms-conditions/shopper
Vi tar inte ut några kortavgifter.
Beloppet dras från ditt kort först när varan skickas.

 

Frakt
Hos Henza® skickar vi allt som paket med GLS. Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar och vi kan spåra alla paket. Det är möjligt att välja leverans till adress (kr 49,-), företagsleverans (kr 39,-) eller avhämtning i paketbutik (kr 39,-). Vid köp över 450 DKK är företagsleverans samt leverans till paketbutik gratis.
Alla lagervaror skickas samma dag om beställningen görs före kl. 14.00. Vi har de flesta varor i lager och får dagligen leveranser från våra leverantörer. Vid längre leveranstid eller restorder hos våra leverantörer, kontaktar vi dig snarast möjligt efter beställning.

 

Ångerrätt
Som konsument har du 14 dagars ångerrätt när du handlar hos oss. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag du mottagit varan. Om du har beställt flera olika varor i en order, men de levereras var för sig, löper fristen från den dag då du mottog den sista varan. Om ordern består av flera partier eller delar, löper ångerfristen 14 dagar efter mottagandet av det sista partiet eller den sista delen.
Fristen innebär att du har 14 dagar på dig att meddela oss att du vill ångra ditt köp. Du kan skicka ett mail till [email protected] eller använda standardångersformuläret längst ner i handelsvillkoren.
Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan utan att samtidigt meddela oss.

 

Ångra en del av köpet
Om du har köpt flera varor hos oss har du möjlighet att returnera en eller flera varor, även om de är köpta i en och samma order.
Observera att fraktkostnaderna inte återbetalas om du ångrar en del av ditt köp.

 

Retur
När du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp, har du 14 dagar på dig att returnera varan till oss. Du ansvarar själv för fraktkostnaden för retur, och du är ansvarig om skador uppstår under transporten.

 

Ingen ångerrätt
Varor som tillverkas enligt dina specifikationer eller har en tydlig personlig prägel kan inte returneras.

 

Varans skick vid retur
Om varan har förlorat i värde på grund av att den använts på ett sätt som inte var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper eller funktion, kan du bara få en del av köpesumman tillbaka.
Vi rekommenderar att varan returneras i originalförpackningen. Om originalförpackningen saknas, kan detta eventuellt medföra en värdeförsämring av varan.

Återbetalning av köpesumman
Om du ångrar ditt köp, återbetalas dina pengar. Vi kan dra av för eventuell värdeförsämring av varan. Vi återbetalar alla betalningar, inklusive fraktkostnader (dock ej extra fraktkostnader om du valt en dyrare leveransmetod). Återbetalning sker inom 14 dagar från den dag vi mottagit ditt meddelande om att du ångrar köpet.
Varan skickas till:
Henza ApS
Stillingvej 107
8471 Sabro
Vi tar endast emot paket som skickas direkt till denna adress.

 

Reklamationsrätt
Som konsument har du reklamationsrätt i 24 månader enligt köplagen.

Om ditt klagomål är berättigat innebär det att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, få pengarna tillbaka eller en prisreduktion, beroende på den specifika situationen.

Du måste reklamera inom ”rimlig tid” efter att du har upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader efter att felet upptäckts, kommer klagomålet alltid att anses vara i rätt tid.

Om klagomålet är berättigat återbetalar vi dina (rimliga) fraktkostnader. Varan måste alltid skickas tillbaka i ett säkert emballage. Kom också ihåg att få ett kvitto på försändelsen så att vi kan återbetala dina fraktkostnader.

Varan skickas till:

Henza ApS

Stillingvej 107

8471 Sabro

Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.

När du returnerar varan, vänligen bifoga en detaljerad beskrivning av problemet.

Klagomöjligheter

Om du som konsument vill klaga på ditt köp, ska du kontakta [email protected]. Om vi inte lyckas hitta en lösning, kan du skicka ett klagomål till Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via klagoportalen för Nævnenes Hus.

För att kunna klaga måste varan eller tjänsten du klagar på ha kostat minst 1.110 DKK och högst 100.000 DKK. För klagomål på kläder och skor måste priset dock ha varit minst 720 DKK. Det tillkommer en avgift för att få klagomålet behandlat.

När du handlar på en e-märkt webshop kan du få ditt ärende behandlat gratis – oavsett beloppets storlek. Läs mer här.

Om du bor i ett annat EU-land än Danmark kan du klaga via EU-kommissionens klagoportal här – http://ec.europa.eu/odr

Personuppgiftspolicy
Vi behöver följande information när du handlar hos oss:

Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

Vi registrerar och vidarebefordrar de personuppgifter som är nödvändiga för att kunna leverera varan till dig.

Personuppgifterna registreras hos Henza ApS och sparas i fem år, därefter raderas uppgifterna.

Vi samarbetar med ett antal andra företag som lagrar och behandlar data. Företagen behandlar endast uppgifter på våra vägnar och får inte använda dem för egna ändamål.

Vi samarbetar endast med databehandlare i EU eller i länder som kan ge dina uppgifter tillräckligt skydd.

Den personuppgiftsansvarige på henza.dk är Henza ApS.

Du har rätt att få veta vilka uppgifter vi behandlar om dig. Om du anser att uppgifterna är felaktiga har du rätt att få dem korrigerade. I vissa fall är vi skyldiga att radera dina personuppgifter om du begär det, till exempel om dina uppgifter inte längre behövs för det ändamål som vi samlade in dem för. Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagen. Du kan skriva till oss på [email protected].

Loggstatistik
Loggstatistik används på www.henza.dk och innebär att ett statistiksystem samlar in information som kan ge en statistisk bild av hur många besökare en webbplats har haft, varifrån de kommer, vilken del av webbplatsen de lämnar, med mera. På www.henza.dk används loggstatistik i syfte att optimera webbplatsen och dess funktionaliteter. Dessutom kopplas informationen i loggstatistiken till de kunder och användare som besöker webbplatsen, förutsatt att användaren uppger namn, adress och annan information i samband med ett köp på webbplatsen eller vid skapandet av en användarprofil.

Loggstatistik används också till: Personalisering av marknadsföringen mot användaren och att skapa ökad användarvänlighet.

Standardångerformulär
(Denna blankett fylls i och returneras endast om ångerrätten åberopas)

Till:

Henza ApS

Stillingvej 107

8471 Sabro

[email protected]

Jag meddelar härmed att jag önskar åberopa ångerrätten i samband med mitt köpeavtal om följande varor/tjänster:

 
Beställt den: _______________________________ Mottaget den: _______________________________

Konsumentens namn: ______________________________________________________________________

Konsumentens adress: ___________________________________________________________________

Konsumentens underskrift: _________________________________________ Datum: _________________
(endast om formulärets innehåll meddelas på papper)

Handelsvillkoren är senast uppdaterade den 21.06.2021.